Zvažujete koupi ojetého auta dovezeného ze zahraničí, ale nejste si jistí, jestli je to dobrý a spolehlivý způsob, jak přijít k novému společníkovi na čtyřech kolech? Obezřetnost je na trhu s ojetými vozy na místě, takže jste tu správně. Prozradíme vám výhody a nevýhody dovozu ojetých aut ze zahraničí, ať už po vlastní ose nebo spolu s profesionálními dovozci.
Co si budeme povídat, autobazary v Česku jsou nechvalně proslulé stáčením tachometrů (až 40 % vozů), zamlčováním skrytých vad a nekalými prodejními praktikami typu: falešný inzerát, kterým se vás snaží nalákat k návštěvě prodejny, a pak se vás snaží namotat na jiné auto. Koho by to neodradilo? Jaké možnosti se ale nabízí dál?
Pokud chcete kvalitní ojetinu, ve spoustě případů je lepší zajet si pro ni za hranice. Ano, i tato cesta mé své nevýhody (kterým se budeme věnovat níže), na druhou stranu například německý trh s ojetými vozy nabízí u určitých modelů zajímavé ceny, lepší výbavu a celkově větší výběr.
Problémem je, že lidé se bojí starostí, které dovoz ojetých aut ze zahraničí přináší. Ať už jde o jazykovou bariéru, dlouhé hodiny na cestách, strach z neznámého prostředí v cizích autobazarech či spousta byrokracie, při níž člověk může snadno přehlédnout nějaké důležité povolení či zákony. Komu by se to chtělo řešit?
Pokud si netroufnete do ciziny na vlastní pěst, můžete si samozřejmě najít firmu, která řeší dovoz ojetých aut ze zahraničí a poskytuje spoustu další služeb okolo. Například: výhodou je, že vám navíc prověří auto i prodejce, a díky svým zkušenostem se nenechají jen tak nachytat na triky vyčůraných zahraničních autobazaristů. Je zkrátka výhodné, mít tyto profíky k ruce.
Postup je většinou jednoduchý. Podle vašich kritérii sestaví nabídku ojetých aut, která jsou v pořádku, ať už je to Škoda, bavorák, Volvo nebo Porsche a vy si vyberete, které to, které vám padne do oka. Pokud máte již auto vybrané, důkladně ho prověří – VIN, historie, prodejce, každý detail. Pokud je něco v nepořádku nebo jen lehce podezřelé, nákup nedoporučí a hledáte dál, dokud nenajdete spolehlivý ojetý vůz.
Kromě platné STK je důležité pohlídat si i ekologickou daň. Pohybuje se takto:
Dá se jí vyhnout, pokud máte mezní hodnoty emisí EURO 3, 4, 5. Auto, které spadají do kategorie EURO 2-0 jsou většinou vyrobeny před rokem 2000 a tudíž se 99 % lidí, kupujících ojetá auta, tato daň netýká.
Pokud kupujete auto, dovezené na evropský trh například z USA, je potřeba prověřit, jestli má správnou homologaci pro naše silnice. Je to další zbytečná komplikace navíc, kterou je třeba si pohlídat a ideálně se dovozu takových ojetých vozům vyhnout. Registrace vozidla ze zahraničí bez homologace by vás vyšlo na dalších 5 000 Kč.
Po návratu do Česka musíte na stanici technické kontroly kvůli provedení evidenční prohlídky vozidla. Auto ze nejprve projde dovozovou technickou kontrolou a následně měřením emisí, které povolí technickou způsobilost k provozu.
Připravte si pro STK zahraniční malý a stejně tak i velký technický průkaz vozidla. Po provedení technické kontroly obdržíte protokol o technické prohlídce, protokol o emisích, technický protokol a přílohu k technickému protokolu.
Uděláte si ještě jednou povinné ručení, tentokrát už klasické pro Česko a abyste mohli vyrazit na vyjížďku s vaším autem, zajdete si pro nové registrační značky na Český dopravní inspektorát, kde vozidlo přihlásíte.
Nezapomeňte si vzít s sebou tyto doklady:
Vyrazit do zahraničí pro ojetý vůz může být riskantní a drahá eskapáda s nejistým výsledkem. Odvážným štěstí přeje, ale pokud máte rádi jistoty (zvlášť na trhu s ojetými vozy), neváhejte využít služeb odborníků, kteří za vás dovoz aut ze zahraničí zajistí, ulehčí vám od některých byrokratických poplatků a front na úřadech a hlavně se postarají o to, aby vám v garáži neskončila stočená rachotina, se kterou budete muset každou chvíli do servisu.